מה הקשר בין אולר שווייצרי לנספרסו?
היום העברתי ביחד עם דודי סימן טוב את אחת הסדנאות האהובות עליי, על שילוביות בקהילת המודיעין. הזדמן לנו להעביר את הסדנה הזו כבר לא מעט פעמים, בפורומים שונים ובצורות שונות – מהרצאה קצרה, דרך סדנה מעשית ועד פאנל בהשתתפות מספר מנהלים ומפקדים שהובילו יחידות משותפות. גם הפעם, כמו ברוב הסדנאות, שאלו את שנינו בכניסה אם הגענו שנינו כדי להדגים מהי שילוביות.
לכאורה זו שאלה משעשעת, אבל בעיניי יש בה משהו תמים וקסום. כן, אנחנו מגיעים ביחד כי אנחנו באמת מאמינים בגישה הזו, וכי אנחנו ממשיכים להעשיר גם את המשתתפים וגם אחד את השני בכל מפגש כזה.
למרות שברקע המקצועי שלנו יש קווים משותפים – הוא עדין מאד שונה. החוויות המקצועיות שצברנו, הנסיון שאנחנו מביאים, סגנון ההגשה שלנו בסדנה – בכל אלו אנחנו מאד שונים, דודי ואני. אנחנו לא "עוד מאותו דבר" – כל אחד מביא יתרון יחסי אחר.
אחד מאתנו הוא אולר שוויצרי, והשני נספרסו.
למה אני מתכוון? התשובה נמצאת בחלק שבו אני מציג את הגישה שלי לשאלה: באיזה מרחק כדאי לי לחפש שיתופי פעולה כדי שיהיו מוצלחים?
ארגונים בכלל, וארגונים משימתיים במיוחד, נוטים לחפש ולמצות את שיתופי הפעולה במעגל הראשון שלהם – הממשקים המיידיים והברורים, אלו שחולקים איתם משימות, אחריות, נסיון. לעתים קרובות הם גם מגיעים למעגל השני, בודקים עם מי כדאי ליצור שיתוף פעולה ומי יודע לתת לי ערך דומה לזה שאני יכול לתת לו.
ובדרך כלל שם זה נגמר.
אני לא נגד שיתופי פעולה מתבקשים עם שותפים מובהקים אבל אני חושב ששיתופי פעולה מעניינים יותר נמצאים במעגל השלישי והרביעי שלך – לא קרוב מדי למה שאתם כבר מכירים ויכולים אולי לעשות בעצמכם, ולא רחוק מדי, כדי לא להיסחף להרפתקאות שמסיטות את הקשב שלכם לאן שלא צריך.
נספרסו, מובילת שוק בתחום קפסולות הקפה, חברה בשנת 2016 לחברת ויקטורינוקס, היצרנית המובילה בעולם כיום של אולרים שוייצריים(ולמעשה היחידה, מאז שרכשה את חברת ונגר). מה הקשר בין חברה שמייצרת את ה- Swiss Army Knife הרב שימושי לבין חברה שמייצרת קפה? מיחזור של האלומיניום!
חברות עולמיות מקדישות בשנים האחרונות מאמצים ומשאבים רבים בפתרונות מיחזור בפרט וקיימות בכלל, לפעמים גם על חשבון מיזמים שתכליתם התייעלות משאבית בפרט. נספרסו כבר צברה נסיון באיסוף ומיחזור האלומיניום שממנו מיוצרות הקפסולות שלה, והחיבור עם ויקטורינוקס הוליד שיתוף פעולה שנמשך מספר שנים, במהלכו יוצרה בכל משנה מהדורה מוגבלת של אולרים שהלהבים שלהם עשויים מאלומיניום ממוחזר מקפסולות קפה.
האולרים נושאים גם חותמת של נספרסו, הפונקציונליות שלהם לא נפגמה, והם נמכרים כמוצר יוקרה במחיר גבוה יותר מזה של האולר השוייצרי הסטנדרטי. בסרטון הזה תוכלו לראות את תהליך הייצור המיוחד שלהם.
עוד שיתופי פעולה מפתיעים, שאינם מהמעגל הראשון או השני?
חברת KFC חברה לחברת World View שחוקרת את הסטרטוספרה, והשתיים שיגרו ביחד לכיוון החלל את אחד מכריכי העוף של הראשונה. המטרה? לחקור את ההשפעות של החלל על מוצרי מזון. בטווח הארוך – אנחנו הרי יודעים שמסעות בחלל יהפכו לדבר שגרתי, אז הנה שוק ששווה להכנס אליו מוקדם. אוקיי, זה גם טוב ליחסי ציבור, אבל הבנם את הרעיון – זה לא שיתוף פעולה "טבעי".
ומה לגבי טיפאני'ז ואדידס שיצאו רק השנה בשיתוף פעולה של תכשיטי הנעלה? חיבורים מפתיעים יכולים לייצר הפתעות גם ברמה העסקית, בוודאי כאשר מדובר בשתי חברות מובילות כמו אלו.
דודי ואני נמשיך להגיע ביחד לסדנאות בנושא שילוביות בעולם המודיעין. מי מאתנו הוא האולר השוויצרי ומי הנספרסו? אני לא יודע, אבל אנחנו משתדלים מאד לא למחזר אלא רק לחדש.
עד כאן להפעם.