הרשת סערה בימים האחרונים, לא בגלל מזג האוויר אלא בגלל הפירסום של OpenAI על השקת Sora, מוצר בינה מלאכותית שיוכל לייצר סרטונים ברמה הוליוודית במהירות על בסיס פרומפט טקסטואלי בלבד. לפירסום התווספו גם מספר סרטוני הדגמה, והחברה הזמינה יוצרי תוכן מובילים להציע משפטים שיהוו בסיס לסרטונים נוספים. האם יכול להיות שהיוטיובר מיסטר ביסט מודאג? כי הוא ענה לציוץ של סאם אלטמן "בבקשה, סאם, אל תהפוך אותי להומלס". זה בסדר, לא צריך לדאוג לו.
אני לא מזלזל בהצהרות הדרמטיות של עיתונאים, טכנולוגים ומומחי AI שצמחו בשנה האחרונה לגבי ההשלכות הצפויות של כניסת OpenAI גם לתחום זה. אפילו עמאד מוסטקי, המייסד של Stability AI (אחת החברות שעומדות מאחורי Stable Diffusion) הגיב במספר ציוצים, ביניהם שהוא יזדקק עכשיו להרבה יותר כח מיחשוב, שג'מיני 1.5 של גוגל הוא עניין גדול יותר אבל ששני הפיתוחים החדשים מדהימים, ועל כך שכבר היום הוא מתקשה להבחין בפיד שלו בין סרטונים אמיתיים לכאלו שמיוצרים על ידי בינה מלאכותית.
מכל התגובות, אהבתי במיוחד את זו של Mr Beast, אחד היוטיוברים המובילים בעולם עם קהל של 236 מיליון מנויים. מיסטר ביסט פנה במה שנראה כמו נימה נואשת אל המנכ"ל של OpenAI במילים הבאות:
Sam plz don’t make me homeless.
אלטמן לא נותר אדיש לפניה, והציע ליצור עבורו סרטון וידאו. מה תרצה? הוא שאל.
המממ, קוף משחק שחמט בפארק – היתה התשובה של מיסטר ביסט, ושעתיים לאחר מכן השיב אלטמן עם הסרטון הבא.
— Sam Altman (@sama) February 15, 2024
אז למה אני לא מודאג עבור מיסטר ביסט? מיד אסביר, אבל זה לא בגלל שסרטון הקוף הוא די משמים וסתמי. למעשה, לא נעים לומר אבל חלק מהתכנים של כוכב היוטיוב השנוי במחלוקת וגאון במקביל משמימים אפילו יותר. חלק ניכר מהגידול במספר המנויים שלו דווקא לסרטונים שעלולים להיראות לחלקנו מוזרים ואפילו מיותרים: בסרטון הראשון שפירסם אותו הוא ספר מ- 1 עד 100,000; בסרטון אחר הוא צפה בצבע מתייבש במשך שעה; באחר הוא שהה 24 שעות בתוך סליים… לא בדיוק סוגה עילית.
אבל אל תתרשמו מהשטויות – מיסטר ביסט הוא יוצר תוכן מחונן, כזה שיודע מה הקהל שלו רוצה ויודע לייצר אותו, קודם כל בעצמו, בהמשך באמצעות שותפויות ובשנים האחרונות באמצעות היכולות היזמיות שלו, אירועי פילנתרופיה ואישיות כובשת.
מיסטר ביסט לא יהפוך להומלס כי יש לו עוד הרבה מה לתת. הוא בדיוק מסוג האנשים שיפרחו באמצעות היכולת החדשה. הוא ממילא יושב כבר על משבצת הרעיונאי, התסריטאי והמפיק, כך שמבחינתו היכולות החדשות של טקסט לוידאו רק מעשירות את ארגז הכלים שלו.
מהצד השני של הסקאלה – גם אנשי מקצוע שעוסקים בחלקים טכניים רבים של עולם הקולנוע לא בהכרח ייפגעו: מי שצריך לשפר או לשפצר תוכן אחרי היצירה שלו, מי שצריך לבצע התאמות מאד נקודתיות – חלק ניכר מהעולם התפעולי יישאר רלוונטי. בדיוק כפי שמוסכניקים לא נעלמו עם כניסת רכבים חשמליים – אבל ברור שהם צריכים ללמוד לתמוך במכונות החדשות.
מי כן יושפע הכי הרבה וצריך להיות מוכן לשינויים רבים? כל מי שבאמצע הקשת: יוצרים שאינם בהכרח יצירתיים אלא עובדים עם "תבניות", מי שנמדד על כמויות ולא על איכות של התוכן, מי שהתוכן שלו ניתן לשיכפול בקלות. כל שכבת האמצע הזו – תצטרך לזהות ולמנף תרחישים שבהם הבינה המלאכותית תאפשר להם ליצור משהו חדש ולבצע התאמות ממשיות. מי שלא יעשה זאת – ייעלם. ההיעלמות שלהם לא תהיה לטובת הבינה המלאכותית עצמה, אלא לטובת יוצרים אחרים שעושים בה שימוש.
מה שבטוח – כמות סרטוני החתולים ברשת צפויה רק לגדול.