פרפרי נייר בתקופת חרבות ברזל

לפני שבועיים חזרתי ללמד במרכזי המחוננים אחרי כמה שבועות שבהם לא יכולתי לעשות זאת במקביל להתנדבות בחמ"ל הנעדרים האזרחי. בהתחלה בזום, אחר כך פיזית. בהתחלה בחשש, אחר כך עם קצת יותר שקט נפשי. הילדים מודעים לאירועים, אבל גם כמהים ללמוד, צוחקים, משתפים בתחושות ובתקוות.

אני בודק מחדש כל משימה שאני נותן להם, כל סרטון, כל חידה. חלק מהדברים שלימדתי בסמסטר הקודם נראים תלושים, חלק אחר מזכיר (בעיניים ובפלאשבקים שלי) תמונות קשות שנתקלתי בהן. בחלק קטן מהקורסים משתתפים גם ילדים מהעוטף שעברו עם המשפחות למרכז, אז משתדל להיות זהיר.

ולמרות כל זאת, שני אירועים קטנים השבוע הזכירו לי את האופטימיות בעבודה עם ילדים.

פרפרי נייר במקום חרבות ברזל

באחד הימים מילאתי מקום של מורה שנעדר לאור שירות מילואים כלוחם בתוך עזה. אני לא מכיר את הכיתה, והתלבטתי אם להעביר במפגש החד-פעמי איתם נושא חדש שהכנתי לא מזמן – על ההבדל בין מתאם לסיבתיות.

למזלי, בדרך לשיעור עברתי דרך המחסן של המרכז ומצאתי על המדף הראשון חבילה אחרונה של דפי אוריגמי. הבנתי מיד שזה לא מקרי ויש סיבתיות… העברנו שיעור צבעוני שבמסגרתו למדנו לקפל פרפרי נייר תלת מימדיים. הראשונים יצאו קצת מקומטים, אבל עדין השתמשנו בהם לתערוכה על קירות הכיתה. את הבאים בתור הם כבר לקחו הביתה להראות למשפחה.

אם שוברים אותי אני משתפר

במפגש אחר, שבו למדנו על המאפיינים הייחודיים של חידות לעומת שאלות אחרות, הצגתי את המשפט הבא: "כששוברים אותי אני משתפר. מי אני?".

אני זוכר את ההתלהבות שלי כילד כשגיליתי שהתשובה לשאלה הזו היא "שיא". עשרות שנים אחר כך ואני עדין חושב שזו תשובה מפתיעה, שגם מבוגרים יכולים להנות ממנה.

אבל כשהצגתי את החידה, ביקשתי מהם ליצור ביחד לפחות עשר תשובות שונות. קיבלתי מעל שלושים, אז נאלצתי לבחור עבורכם רק חלק מהן. חלקן ברורות יותר, חלקן דורשות להיכנס לראש של הילדים ולהבין אותם מנקודת המבט שלהם:

יהלום גולמי בתהליך העיבוד שלו

שריר – כי הוא נבנה מחדש חזק יותר אחרי שנקרע

פיניאטה, וגם האחיינית הקטנה שלה –  ביצת קינדר

אני – כי כשאני עושה טעות אני לומדת ומשתפרת

האף של פינוקיו…

שממית

שוקולד – כי כשיש לי כמה חתיכות אני יכול לחלק לאחרים

סטיקלייט

פאזל – כי אפשר להרכיב אותו מחדש

רעש – כי זה אומר שהכל נרגע סביב

שקט – כי זה אומר שהתחילה מוזיקה

סכין יפני – כי זה אומר שנשתמש בחלק הבא של הלהב שלו

בקבוק זכוכית – כי אז אפשר למחזר אותו

ביצה – כי אז יוצא ממנה אפרוח

 

אני חשבתי על התיחכום המילולי של שבירת שיא שמעידה על שיפור. הם ראו את השיפור בצורה ישירה (ועשירה). הם מבינים לגמרי את ההגיון של "כל משבר הוא הזדמנות", כי הם עשויים מאופטימיות. וטוב שזה מדבק.

 

השבוע צוין יום זכויות הילד הבינלאומי, אבל רק בסוף השבוע אפשר להתחיל לחגוג אותו באמת בישראל. מחכים לשאר הילדות והילדים, ביחד עם כלל החטופות והחטופים, שיחזרו במהרה.