הכל סביבנו רץ כל כך מהר, שמיצמוץ אחד יכול לגרום לנו לפספס משהו שקרה בדיוק באותו זמן, אבל השבוע דווקא מצמצתי והרווחתי פעמיים.
מיצמוץ נמשך 3 עד 4 עשיריות שניה. זה ממש לא הרבה, אבל אם לוקחים בחשבון שאנחנו מצמצמים כל 2-10 שניות (תלוי בגנטיקה אבל גם בעייפות, מצב בריאותי ועוד) – יש בינינו כאלו שמפסידים מעל חצי שעה ביום רק לטובת מצמוצים.
היות ש"מצמצתם – הפסדתם" (או בגרסה האנגלית – Blink and you miss it) לא מתייחס למשך האמיתי של המיצמוץ, אפשר להבין מדוע משתמשים בו כדי לציין משהו שמתרחש במהירות גבוהה – אירוע פתאומי בסרט מתח או ריצת מאה מטרים של יוסיין בולט שבו הוא העמיד את השיא העולמי על 9.58 שניות. מה הפלא שזה הקטע שאנשים הריצו מחדש הכי הרבה פעמים מתוך כלל הסרטון?
באותו אופן, יש מי שמשתמשים בביטוי בהתייחסות לגודל, כמו עיירה או כפר קטן בצידו של כביש מהיר, שניתן לחלוף על פניהם במהירות.
אני רציתי להצביע דווקא על שתי משמעויות אחרות של המיצמוץ בהקשר של פספוס או רווח.
פייסבוק שינתה (?) את הלוגו שלה
פייסבוק הודיעה השבוע בפוסט מפורט על שינוי הלוגו שלה – תוצר של תהליך שבו לקחו חלק צוותים שונים של החברה. העיצוב של הלוגו החדש, לפי הפוסט, הוא "אמיץ יותר, מחשמל ונצחי". נשמע נהדר, ולמי שיקרא את הפוסט תהיה גם האפשרות להתרשם מהחשיבה העמוקה מאחורי ההגדרה המחודשת של זהות המותג, כולל הצגת פלטת צבעים חדשה שכוללת כחול בהיר, כחול-שמיים, נייבי, נייבי כהה וכחול.
אני רחוק מלהיות מומחה עיצוב או מיתוג, אבל אני אחד משלושה מיליארד המשתמשים החודשיים של פייסבוק. הסתכלתי היטב והתקשיתי לזהות את השינוי, ועוד יותר מכך את המשמעות הנסתרת בינו לבין הגרסה הקודמת של הלוגו. אם הייתי ממצמץ – הייתי מפספס את השינוי, בוודאי בהשוואה לשינויים קודמים של הלוגו, או לשינוי הדרמטי מפייסבוק למטא.
מיצמוץ כדי לראות את מה שכבר נמצא שם
אז איך מיצמוץ יכול לעזור לכם להרוויח במקום לפספס? כי לפעמים הוא עוזר לראות משהו שתמיד היה שם, ופשוט לא שמתם לב כי העין נמשכה למשהו אחר, בולט יותר.
יתכן שגם אתם נתקלתם בשבוע האחרון בשפע של דוגמאות לתמונות בהן מסתתר טקסט, שנוצרו באמצעות בינה מלאכותית. חלק גדול מהם נוצרו באמצעות האתר glif.app, שהעלה אפליקציה ניסיונית בשם Controlnet Any Word, שמאפשרת לכם להכניס פרומפט שמתאר את התמונה שתירצו ליצור ולבחור טקסט קצר שיוטמע בתוכה. קונטרולנט הוא מודל של Stable Diffusion שמאפשר להוסיף תנאים נוספים ביצירה של תמונות או להשתמש בחלקים מתוך תמונות כרפרנס ליצירת חדשות.
אותו עקרון עומד מאחורי הגל שעבר כאן לפני כחודשיים עם תמונות אמנותיות שבתוכן מוטמע קוד QR, אבל הפעם היכולת הזו פתוחה לכולם באמצעות אתר פשוט וקל לתפעול.
הנה דוגמא לתמונה שיצרתי, ובתוכה מסתתר שם של מישהי שלא מפספסת שום דבר ממה שקורה סביבה.
איך זה קשור למיצמוץ?
כי לא כולם מזהים את הטקסט בפעם הראשונה, ואפילו לא בפעם השניה. הדמויות בתמונה הן המוקד שאליה העין נמשכת, וזו התבנית הראשונה בדרך כלל שהמוח שלנו מזהה. דמויות אנושיות, הן אחת התבניות הכי חזקות עבורנו כיצורים חברתיים, וקשה לנו להתנתק מהן. כשמדובר בפנים אנושיות זה אפילו חזק יותר והתופעה הזו נקראת פראידוליה.
איך זה קשור למיצמוץ? התפקידים העיקריים של מיצמוץ הוא לספק לעין לחות ולהגן עליה מגורמי גירוי או לכלוך. אבל למיצמוץ יש תרומה משמעותית ביכולת להבחין בפרטים מיד אחרי שהוא מתרחש. במחקר שביצעו שני חוקרים ופורסם ב- Psychology Today נמדדו התועלות של המיצמוץ בעיבוד חזותי, והתברר שהיכולת לזהות אותיות שהתחלפו כל 0.06 שניות עלה מ- 75% ל- 86% במהלך חלון זמן קצר לאחר מיצמוץ טבעי. התוצאות היו אפילו טובות יותר בזיהוי בעלי חיים.
המיצמוץ מוביל, אם כן, לעיבוד חד יותר של המידע החזותי, ואולי גם ליכולת להתמקד מחדש בתבנית אחרת, שונה מזו שקפצה לנו לעין באופן טבעי בפעם הראשונה, קצת כמו שקורה לנו כשאנחנו מנסים לענות על חידה, מתנתקים ממנה לפרק זמן מסוים וכשאנחנו חוזרים – הפתרון מתגלה לנו מיד.
מצמצו, כדי להרוויח!