אוקיי, אבל הנרי לא אמר את המשפט עם הסוסים

מחר יום ההולדת של הנרי פורד. הזדמנות מצויינת להגיד תודה למי שאחראי על המכונית הראשונה שנהגתי בה, אבל גם להפריך שלוש אגדות אורבניות משעשעות שנקשרו בשמו של אחד החדשנים הגדולים בהיסטוריה.

 

פורד זה קלאסיקה, המכוניות והאיש.

נזכרתי בו השבוע כשחבר הראה לי חידה ישנה על האות T, והאסוציאציה הראשונה שלי היתה מודל T, הרכב מתוצרת פורד שנחשבת לרכב הראשון ששווק באופן המוני. עוד נחזור לחידה בהמשך, אבל היות שיום ההולדת של הנרי פורד הוא מחר (נולד ב- 30 ביולי 1863), חשבתי שנחגוג לו בקטנה ועל הדרך נברר כמה עובדות על כמה סיפורים וציטוטים שמיוחסים להנרי פורד בטעות.

למה פורד זה קלאסיקה

אפשר היה להסתפק בכמה עובדות בסיסיות על החברה.

זו אחת משלוש יצרניות הרכב האמריקניות הגדולות ביותר, והחמישית בעולם.

היא אחראית למעל 12% ממכירות כלי הרכב בעולם.

החברה תחגוג בשנה הבאה 120 שנה להיווסדה, ועדין בבעלות של בני משפחתו של הנרי פורד המייסד; ועוד

אפשר גם להתמקד בהנרי פורד עצמו, שהיה בין מקימי החברה, שימש כמהנדס הראשי בחברה, הצליח לרכוש בהמשך את מניות השליטה בה והצליח לתרגם את החזון פורץ הדרך שלו על מכוניות פשוטות, אמינות וזולות לחברה שמצליחה עד היום.

עבורי זו גם קלאסיקה, מכיוון שהפורד אסקורט הכחולה שבתמונה המביכה היא הרכב הראשון שעליו נהגתי אחרי שהוצאתי רשיון.

פורד כמו שאתם זוכרים אותו
פורד כמו שאני זוכר אותו

אגדה אורבנית 1: פורד המציא את פס הייצור

אז נכון, חברת פורד היתה חלוצה ומובילה בייצור מכוניות בצורה המונית. פורד מודל T לא היה הדגם הראשון שהוציאה החברה, אלא ה- 19, אבל הוא נחשב לאבן דרך משמעותית בתעשיית הרכב, בגלל הייצור והשיווק ההמוני שלה. אחד הציטוטים המפורסמים של הנרי פורד על הדגם הזה היה "כל לקוח יכול לרכוש מכונית בכל צבע שירצה, כל עוד היא בשחור".

ייצור בצבע אחד ואחיד מוזיל משמעותית את תהליכי הייצור והתחזוקה של הרכב, והוא מביא לידי ביטוי בצורה מצויינת את הצורך להקים פס ייצור שמאזן בין יעילות לבין איכות. המשפט מופיע באוטוביוגרפיה של הנרי פורד, My Life and Work, שזמינה במלואה בקישור הזה, אבל משום מה לא נכלל בעמוד הציטוטים הרשמי שלו. חבל…

אבל למרות שחברת פורד עצמה הביאה את פס הייצור לקדמת הבמה, הנרי פורד הוא לא זה שהמציא את פס הייצור ולא היה זה שתכנן אותו בחברת פורד. מי שהובילו את הפיתוח הדרמטי הזה, שהפך מושא ללימוד ולחיקוי בתעשיות רבות אחרות, היו קלארנס אייברי, פיטר מרטין, צ'רלס סורנסן וסי. הארולד ווילס.

טוב, יותר קל לזכור שם אחד, שהוא במקרה גם שם החברה, במקום ארבעה שמות שונים…

אגדה אורבנית 2: על מכוניות ועל סוסים

"אילו הייתי שואל אנשים מה הם רוצים, הם היו אומרים 'סוסים מהירים יותר'".

זהו אחד הציטוטים המפורסמים ביותר שמיוחסים להנרי פורד. אפשר להיתקל בו בדיונים על פיתוח מוצרים חדשים, בשיחות סלון על יצירתיות ובסדנאות חדשנות. כן, גם אני השתמשתי בו לא פעם כדי להבהיר את הקושי שלנו לדמיין צרכים ושימושים שאינם המשך ישיר של מה שאנחנו מכירים היום.

אבל פורד לא אמר את המשפט הזה!

או לכל הפחות אין שום הוכחה שהוא אכן אמר אותו אי פעם. גם הציטוט הזה לא מופיע בעמוד הרשמי של פורד, אבל מעבר לכך – פיטר וולאסקוביץ ערך לפני כעשור בדיקה מעמיקה בנושא והגיע לאותה מסקנה, שפורסמה בהארוורד ביזנס רוויו. פורד עצמו מת ב- 1947, כך שהוא בטח לא אמר את המשפט הזה בעשור האחרון.

אפילו הנרי פורד השני, נכדו של המייסד, שאף החליף אותו בתפקיד נשיא החברה ב- 1945 והמשיך להיות מעורב בה עד מותו ב- 1987, לא אמר את המשפט הזה…

זה נשאר משפט עוצמתי, אבל אפשר לחסוך את הייחוס שלו לפורד.

אגדה אורבנית 3: מקור הביטוי אוקיי הוא ראשי התיבות של אחראי בקרת האיכות במפעל

אוקיי היא מילה שנטמעה בהרבה מאד שפות, אבל המקור שלה הוא כמובן באנגלית. יש לא מעט תיאוריות ואגדות אורבניות על מקור הביטוי, אבל אחת מהן שקשורה לענייננו מסבירה את הקשר בין המשמעות שלה לבין פס הייצור של פורד.

על פי הסיפור הזה, OK הם ראשי התיבות של המהגר האירי אוון קלי Owen Kelly, שהתקבל לעבודה במפעל פורד והיה מבין הראשונים שעסקו בבקרת איכות. הוא היה כל כך קפדן, שבדק בעצמו כל אחד מרכבי ה- T שיצאו מפס הייצור ופסל כל רכב שמצא בו אפילו פגם קטן. רק כשהיה מרוצה ואישר לרכב לעלות על הכביש, היה חותם בראשי התיבות של שמו, OK, ובכך מסמן לאנשי המכירות שהרכב תקין וניתן להוציאו מהמפעל.

סיפור נחמד, אבל הוא מסופר גם על עובד אחר שעבד במפעל של פורד באותו זמן, אוסקר קראוס…

כמובן ששניהם יכולים להשאר חלק מהפולקלור, אבל הפעם הראשונה שבה הופיע הביטוי OK היתה בעיתון "בוסטון מורנינג פוסט" ב- 1839, על הקמת ארגון שהתנגד לחוק מוניציפלי שאסר לצלצל בפעמונים בשעת ארוחת הערב. באותה כתבה נעשה שימוש בביטוי ומיד אחריו בפירוש O.K. all correct (הכל תקין, הכל בסדר), וככל הנראה היה מדובר בקיצור משובש הומוריסטי מקובל באותה עת.

אז בקרת איכות – כן, אוקיי – לא.

עוד כמה דברים שאולי יעניינו אתכם על פורד

פורד הוא לא היחיד שסביבו וסביב העסק שלו נוצרו והתגבשו אגדות אורבניות רבות. למי שרוצה להכיר ולהפריך עוד כמה מהן – הנה רשימה של 19 אגדות כאלו, כולל שמכונית פורד לא מתניעה אחרי שהנהג קונה גלידת ווניל…

מצד שני, כאן תוכלו למצוא 15 עובדות פחות מוכרות על חברת פורד, כולל שהחברה ייצרה גם מטוסים במלחמת העולם הראשונה.

מקור: https://www.flickr.com/photos/thehenryford/6127304805

ואם נחזור לטריגר המקורי של חגיגת יום ההולדת הזו, הנה החידה על האות T" עם התשובה מיד אחריה:

 מה ארוך יותר – הקו העליון של האות T, או הרגל שלה?

ואם נחזור לטריגר המקורי של חגיגת יום ההולדת הזו, הנה החידה על האות T" עם התשובה מיד אחריה:

 מה ארוך יותר – הקו העליון של האות T, או הרגל שלה?

 

הם באותו אורך בדיוק. לא מאמינים? תמדדו

עד כאן להפעם.