כך תתאימו את מצגת המשקיעים לשלבי הסיד

מאת אלון ששון, גל שפר, טל דקל*

במאמר הקודם הסברנו מדוע חשוב להתאים את מצגת המשקיעים שלכם לשלב גיוס ההון הספציפי בו אתם נמצאים, כדי לשפר את הסיכוי שלכם לקבל השקעה. התייחסנו לשלושה שלבים שונים של סבבי הגיוס – עד סוף שלב ה- Seed, סבב גיוס ראשון (A) וסבבים מאוחרים.

הגדרנו עבור כל שלב את ארבעת המרכיבים ההכרחיים באותו שלב, שהתמקדות בהם תענה בצורה הטובה ביותר על הציפיות של המשקיע מכם באותו שלב, והראינו גם את הדירוג שיש בין השלבים השונים והמרכיבים ההכרחיים בכל אחד מהם, כמו שאפשר לראות גם בשרטוט הבא:

אם הגעתם לכאן, כנראה שאתם נמצאים בשלבי הסיד, אז בדיוק עבורכם כתבנו את הפירוט הבא עבור כל אחד ממרכיבי המצגת ההכרחיים לשלב זה, ושני מרכיבי ה"גיבוי". מתחילים…

פירוט המרכיבים ההכרחיים בשלבי ההשקעה הראשוניים

בשלב זה התייחסנו לקבוצה של שלבי השקעה ראשוניים – מימון עצמי, פניה למשפחה וחברים ואף פניה לאנג'לים. לסטארטאפים שנמצאים בשלבים אלו בדרך כלל לא יהיה עדין מוצר או שירות בשלים, וגם לא תמיד יהיו תכניות עסקיות לפרטי פרטים, אבל מה שחייב להיות בשלב זה הוא כיוון ברור כיצד היזמים מתכננים לפתור בעיה משמעותית בשוק משמעותי. המשקיעים בשלב זה מעוניינים להבין את ה"סיפור" של החברה יותר מאשר את היעדים הפיננסיים של הסטארטאפ מפני שיש סיכוי רב שאלו ישתנו עם הזמן ועם התקדמות הפיתוח. מה שלא ישתנה הוא ארבעת המרכיבים שבלעדיהם אין לסטארטאפ סיבה אמיתית לצאת לדרך.

Problem

מה כולל המרכיב הזה? תיאור של הבעיה, הפער או האתגר שהסטארטאפ מבקש לפתור.

למה דוקא בשלב הזה? אם אין בעיה – לא צריך פתרון… אנשים רבים יכולים לחשוב על רעיונות יצירתיים, אך אם אין בעיה אמיתית שהרעיון נועד לענות עליה – סביר שאף אחד לא יהיה מוכן לשלם תמורתו ולכן גם אף משקיע רציני לא יהיה מוכן לממן אותו.

טיפ 1: ככל שהבעיה קשה או רחבה יותר, קשה יותר לתת לה מענה אבל גם הערך של הפתרון שלכם יהיה גבוה יותר

טיפ 2: אחת הדרכים המקובלות להציג את הבעיה היא באמצעות סיפור או חוויה אישית. זה יכול לעבוד לא רע, בייחוד בפיץ' בעל פה, אבל חשוב לוודא שהבעיה איננה רק אישית שלך ושגם אחרים רואים בה פער שראוי למענה.

Solution

מה כולל המרכיב הזה? תיאור ברור של האופן בו הסטארטאפ שלכם פותר את הבעיה, וכיצד בדיוק אתם עושים זאת. זה גם המקום להבהיר אם מה שאתם מציעים הוא מוצר, שירות, פלטפורמה, אפליקציה וכו'.

למה דוקא בשלב הזה? גם סעיף זה מתבקש כבר ביציאה לדרך, שכן עד שלא מצאתם דרך לפתור את הבעיה מהמרכיב הקודם – אתם חלק מהבעיה…

טיפ 1: זה אחד המרכיבים שבהם פשטות היא שם המשחק. יש כנראה אחרים שמנסים לפתור את אותה בעיה, והמשקיע צריך להבין שהפתרון שאתם מציעים עדיף וייחודי.

Market Analysis

מה כולל המרכיב הזה? פירוט כמותי לגבי גודל השוק הפוטנציאלי שלכם (TAM – Total Addressable Market), איזה נתח שוק אתם מצפים "לכבוש", כמה כסף הושקע בפתרונות דומים בשנים קודמות וכל נתון רלוונטי נוסף לגבי השוק.

למה דוקא בשלב הזה? פרק הזמן שיעבור עד להבשלת הפתרון אינו קצר, והסיכון גדול, כך שהמשקיעים ירצו לוודא שאם המסע יצליח – נתח השוק הרלוונטי גדול דיו כדי להפוך את הסיכון לסיכוי להכנסות משמעותיות שיכסו את ההשקעה פי כמה וכמה.

טיפ 1: בפרק זה יש חשיבות רבה לציון מקורות הנתונים, וכדאי שהם יהיו מקורות אמינים ומוכרים. סקר אינטרנטי שביצעתם בעצמכם בתקציב מינימלי אינו דומה להערכות שוק של חברות מחקר בינלאומיות שמתמחות בעולם התוכן שבו אתם פועלים.

Team

מה כולל המרכיב הזה? תיאור של הצוות השותף להקמה וניהול הסטארטאפ – רקע, נסיון, הצלחות קודמות, התפקיד של כל אחד מהם בצוות הנוכחי.

למה דוקא בשלב הזה? צוות ניהולי מגוון ומגובש הוא נכס של החברה לא פחות ממוצר מתקדם. הוא יכול להתגבר על הרבה מאד קשיים ותלאות שמאפיינים את השנים הראשונות של הסטארטאפ; מצד שני, צוות אקראי, חסר או לא-מנוסה יתקשה לקדם גם רעיון מוצלח והסדקים יתגלו בשלבים מוקדמים. בין היתר נדרש איזון בין מנהלים עם רקע עסקי לבין מנהלים עם רקע טכנולוגי.

טיפ 1: צוות טוב מבוסס לא רק על נתונים טכניים ו"פורמליים", אלא גם על הגיוון והייחודיות שמביא כל אחד מחבריו ובעיקר על הדינמיקה ביניהם. כדאי להביא גם את זה לידי ביטוי במצגת המשקיעים.

מדוע סימנו את Value ו- Competitors כמרכיבי גיבוי לשלב זה?

מפני שלעתים יש בשוק חברות נוספות המנסות לתת פתרון לאותה בעיה בה אתם מתמקדים. במקרה כזה, שאלת הערך הייחודי שלכם וההשוואה לאותם מתחרים חשובה לא פחות מאשר תיאור הפתרון שלכם בפני עצמו. מעבר לכך, יזמים עלולים בשלב הזה להשקיע בעצמם ובחברה, ומרכיבים אלו עוזרים להראות שאתם "מרימים את הראש" ומצליחים לראות מה קורה סביבכם.

לפירוט המרכיבים ההכרחיים במצגת משקיעים בשלב A

לפירוט המרכיבים ההכרחיים במצגת משקיעים בשלבי הצמיחה

אם יש לכם תובנות נוספות שאתם מזהים מתוך החלוקה שעשינו – אנא שתפו אותנו

תוכלו לבחון בעצמכם מצגות משקיעים של מאות סטארטאפים בעבר ובהווה, כולל חברות כמו לינקדאין, גוגל, MySQL, Airbnb ועוד רבות וטובות – הכנסו לקישור שכאן

עד כאן להפעם.

אלון ששון הוא יועץ בנושאי יזמות ופיתוח עסקי, בעל נסיון רב שנים במחקר ואסטרטגיה טכנולוגית במשרד ראש הממשלה

https://www.linkedin.com/in/allon-sasson/

גל שפר חי את עולמות הטכנולוגיה, מייעץ לסטארטאפים בשלבי צמיחה וניהל מרכז חדשנות בארץ עבור חברת רכב עולמית

https://www.linkedin.com/in/galshefer/

טל דקל הוא מנהל החדשנות בחברת Bosch ויזם עוסק בליווי חברות הזנק בשלבים ראשונים של עבודה מול תאגידים. בימים אלו טל שוקד על כתיבת עבודת דוקטורט בנושא תועלות נגזרות מחדשנות פתוחה ומעורבות תאגידים בין לאומיים ב ecosystems  מרוחקים.

https://www.linkedin.com/in/taldekel/